Webgame noviny

WG Noviny vám přináší nejčerstvější informace ze světa Webgame.

Odkazy: Starší novinky a informace | WG noviny | Historie WG

Feudalismus pod lupou

Tento článek byl publikován 09:04, 17.06.2023 hráčem MAFline(#171918) ke 165. věku.
Byl již přečten 435x, 4 komentářů, průměrná známka 1.4
V této sérii analyzujeme státní zřízení, za která lze ve hře hrát. Dočkáte se i vyjádření vybraných hráčů, které jsme za tímto účelem vyzpovídali. V dnešním článku si rozebereme vládu Feudalismus.

Vhodný pro nováčky, vhodný pro velkou hru?

Feudalismus je vhodný pro nováčky. Slyšeli jste někdy tuto větu, nebo ji dokonce sami předáváte dál? Nebojte, nachytat se Vás nechystáme. Podíváme‑li se na výčet bonusů, odvodíme si vcelku rychle, že se jedná o vládu všestrannou, samostatnou a v obraně značně silnou. Co se s ní dá ale vykouzlit, svěříme‑li ji do rukou zkušeného hráče? Dostaneme ultimátní kolos připisující si jedno prvenství za druhým? Ani tady nám na špek neskočíte, protože z hlediska prvenství se Feudalismus řadí k horšímu průměru a ta zatím poslední výhra se datuje do roku 2016. Ale nyní již opět hezky popořadě.


Produkčně nabízí vláda +20 % jídla z Vesnic (stejně, jako startovací vláda Anarchie, náhoda?). Zajímavější je však specifický bonus produkčních budov, kdy každá dosahuje zvýhodnění až +15 %, pokud je v zemi daný druh produkční budovy zastoupen do 20 % rozlohy. Vyšší zastoupení má za následek postupné klesání tohoto bonusu, avšak k záporné hodnotě se hráči obvykle nedostanou. Zvýšený efekt 1 bodu hospodářských technologií na 1,5 zajistí vyšší efekty při nízkých počtech technologií. Pokud na vás někdo zaútočí Normálním útokem, zisky území a zboží jsou pro něj o 20 % nižší. Jako jediná vláda může od prestiže 600k vynaleznout pokrok Pohraniční stráž zvyšující taktickou obranu země o 10 %. Země vyrábějící vojenské jednotky Vaši přítomnost v alianci ocení, neboť jim svým aliančním bonusem zvedáte vojenskou produkci.


Efekt bodu hospodářských technologií je sice vyšší, avšak celkové maximum efektu je o 10 % nižší.


Jestliže si Diktatura libuje v útočných ziscích, Feudalismus můžeme brát jako dokonalý protipól. Jak jej ale co nejlépe zahrát a pokusit se uspět v široké konkurenci silně produkčních vlád, narážíme‑li na limit procentuálního zastavění budov? Na to nám snad pomohou najít odpověď hráči, kteří s ní mají bohaté herní zkušenosti.



Nejvyšší dosažená prestiž: 14 705 650

Hráč DieWalker v 86. věku.


Počet výher: 5

7. místo mezi vládami.


Počet umístění v TOP40: 425

6. místo mezi vládami.


Nejlepší umístění v posledním věku: 26.

Hráč Lucky6186 s prestiží 7 788 852.


Nejvíce umístění v TOP40 podle hráčů: 7x

Hráč Topisek.


Koho jsme se rozhodli vyzpovídat?

Z řad veteránů jsme oslovili hráče mara8, který už nám sice 2 vlády komentoval, avšak jak praví jeho profil, Feudalismus je jeho oblíbenou vládou. Jeden z jeho 3 zápisů v TOP 40 s touto vládou dokonce ukazuje prestiž 13 068 071, která se řadí historicky na 8. místo.


Jak již bylo zmíněno ve statistické tabulce, nejvyšší prestiž s Feudalismem dosáhl další veterán, hráč DieWalker. V 86. věku to stačilo sice jen na 5. místo, avšak od té doby se nikomu nepovedlo přesáhnout jeho prestiž 14 705 650.


Umístit se 6x v TOP 40 se s Feudalismem povedlo hráči Muffia a jeho výkony nebyly vůbec do počtu. Hned 2x z toho byla prestiž přesahující 10M a 3x z toho byla TOP 10.


Dalším úspěšným "feudalistou" je hráč blasticek, který s ním už 5x obsadil závěrečnou TOP 40 a to přitom jen od 149. věku.


Byť už není tolik aktivním hráčem, jistě jeho názor uvítáte. V historických výsledcích Feudalismu má hráč .adm1n. zápisy na 4., 5. a 6. místě, což je velmi unikátní bilance. Nejvyšší z jeho dosažených prestiží má hodnotu 14 058 025.


Kdy bys danou vládu zvolil a kdy bys ji naopak nezvolil?


mara8


Jedná se u velice univerzální vládu, která nachází uplatnění ve válečné i farmářské alianci. Je to skvělý otvírák tam, kde nelze partit, případně to nestačí. Feudál je úžasný ve chvíli, kdy farmíte na aliwin bez ambicí na topku jednotlivců. Výborně drží půdu i prestiž, především pak v kombinaci s hraničními pevnostmi a cyborgy. Silnou stránkou vlády je skvělá schopnost adaptace na proměnlivý trh. Výraznou slabinou je pak specializace, kdy dosahuje na srovnatelné rozloze podstatně nižší produkce v porovnání s ostatními farmářskými vládami. Prestiž nad 12m dosahuje zřídkakdy.


DieWalker


Feudal je za mě dobrý právě v tom, že se dá hrát v hodně herních situacích. Já osobně ho ať už pro sebe nebo do ali když to skládám volím kvůli bonusu, který dává za vládu, pokud se jede útočně ať už halving na expy, na hodnost anebo na válčení na vyšším presu.


Individuálně se pak dá hrát poměrně hodně dobře s přechodem na robo, to mám celkem rád. Přijde mi na to velmi dobrý co do kombinace obrany (-20 % na normální útoky + pohraniční stráž) a produkce (kde se dá postupně v průběhu věku upravovat poměr produkce co je zrovna výhodné a potřeba ať už jsou to jednotky, techy nebo třeba jídlo/ene).


Dá se samozřejmě poměrně dobře hrát na větší farmu. Můj názor je ten, že na farmu na top1 to zřízení prostě úplně není, neboť jeho produkční strop je poměrně nízko oproti zřízením se specializovanou produkcí a i s tím, že je schopný hrát na daleko větší hlíně, tak to produkčně na farmu nad řekněme 12M+ už prostě nestíhá. Bonusově výborný, takže třeba do více válečného věku je to hratelné, ale většinou se tam objeví vždycky alespoň někdo s čistě specializovanou produkcí a toho feudala prostě přejede.


Další možnost je samozřejmě hrát část věku za feudála a udělat pak revoluci na něco produkčně zdatnějšího. Je to varianta, která se objevuje, ale i to má svoje nevýhody, kde co získáme do produkce na jiném zřízení, ztrácí ta zem na obranyschopnosti zejména v době kolem té revoluce a to dost často končí sundáním země a koncem nadějí. Vychytat správný okamžik už dle mého opravdu není snadné zvláště při tomto počtu hráčů.


Vzhledem k jeho opravdu velkému rozsahu je feud vhodný a hratelný v opravu hodně herních situacích, osobně bych ho asi nevybral pro variantu 9+1, kdy jedna zem farmí a snaží uhrát top1 a ostatní jedou čistě support. Tam si myslím, že naráží na ten produkční strop a pro tuto strategii je vhodnější jiné zřízení anebo počítat s revolucí na vhodnější zřízení, která už s sebou ale nese jistá rizika a je pak nasnadě otázka proč nehrát to zřízení hned od začátku, když máme k dispozici pomoc od 9ti dalších zemí.


Muffia


Volil bych ji v případě, že bych chtěl v průběhu věku udělat robokracii nebo měl v úmyslu farmit. V případě, že farma nebo revoluce nevyjde, stále je to dobrý support pro alianci. Naopak bych feudalismus nehrál, kdybych měl v úmyslu celý věk válčit, čímž jeho válečné kvality nechci snižovat.


blasticek


Feudála volím téměř kdykoliv, ali bonus se hodí jak do kombinace na ali farmení, tak na totálení. Jediné, kdy bych asi feudála nezvolil, je kdybych chtěl zahrát top farmu. Sice by byla výhra s feudálem opravdu výzva, ale jsou na to lepší vlády. Taková klasika do ali win strategie je feudál na 20k hlíny s h11 a 7-8M presu.


.adm1n.


Feudál je podle mě dobrej leda tak na takové to klasické robo a nebo na early farmu s capem okolo 15M (viz třeba teda nakonec sundanej Seksymania myslím minulej věk). Jinak mě moc nenapadá, kdy by to dávalo smysl jinak jet. :-)


Jak vypadá tebou doporučené složení generálů? Uvěď prosím pro farmu a pro válečnou zemi, seřaď podle priority, kterou jim přikládáš a okomentuj proč.


mara8


Vzadu je to pro mě vždycky ochránce stratég. Abych zahnal nutkání farmit, jezdím válečného feudála s náckem stratégem v první trojce, primárním ekogenem je pak stavitel zbrojař, ale dá se prominout i populista. Pokud přijde brzký osvoboditel, dá se s ním s malým feudálem solidně zablbnout. Pokud s feudálem farmím, klíčoví jsou pro mě následující generálové v uvedeném pořadí - stavitel, zbrojař, technolog, populista, ekonom a dobyvatel, ze kterého se dá snadno rekrutovat chybějící špion. Levné jídlo se dá koupit z peněz získaných prodejem vojenských technologií.


DieWalker


Složení generálů pro farmu bych viděl na ochránce/stratég, stavitel/zbrojař, ekonom/populista a špion + farmář nebo technolog, podle vývoje ve věku. Při pokusu na top10 řekněme bych asi volil místo jednoho ekonomického generála dobyvatele a po náběru prohodil.


Složení generálů pro útočnou zem opět ochránce/stratég, stavitel/zbrojař a třetí generál jsem situačně ok s variantou nacionalista/stratég i ekonomický generál např. ekonom/populista/dobyvatel s tím, že tedy buď bude útočný generál 3. nebo jako 4. gen. Oboje varianty mají něco do sebe, budou znamenat trochu odlišný styl hraní, ale např. pokud by se mi složila kombinace ta nebo ta, tak bych uměle neměnil a prostě jel co přijde.


Pak je tady asi poměrně hraná varianta osvoboditel/stratég při přechodu na robo, kdy k tomu stačí víceméně jakákoliv kombinace ekonomických generálů, někdo řeší více alespoň složení, někdo méně, ale v podstatě je to skoro jedno, kdy stavitel je nahrazen stavebkama a produkčního gena tam z té škály některého určitě lze chytit ať už je to zbrojař, technolog nebo farmář třeba.


Prioritu za mě má v každém případě (vyjma toho osvorobota) ochránce/stratég a stavitel/zbrojař, čímž nemyslím pořadí ve kterém se je snažím poskládat, ale v tom jakou přikládám důležitost ty geny mít v té zemi v rozumné době.


Muffia


Pro farmu: ochránce/stratég - jako základ každé farmy, díky univerzálnosti feudalismu se dají použít v podstatě všichni ekogenerálové, dle chuti... :-)


Válečná země: ochránce/stratég - základ dobré obrany, nácek/stratég - je třeba mít útočného gena, ekogena bych volil stavitel/zbrojař kvůli produkci jednotek a dobré zástavbě a 4.gena špion/ekonom pro silnější rozvědku a menší náklady hlavně na konci věku.


blasticek


Odpověď bude stejná, já feudála s účkem nehraju, protože je to jediná vláda, na které lze využít opravdu všechny generály a přijde mi škoda přijít o ten jeden slot. Samozřejmě se dá účko hrát, ale já to jezdím takto:


1) OSko
2) zbrojař+stavař
3) dále co přijde, ideálně špion+popul, ale nepohrnu ani technologem


Po 9. hodnosti většinou dobyvatel + farmář nebo ekonom a po finál náběru změním dobyvatele na to druhé.


.adm1n.


1) ochránce/stratég
2) popík/farmář
3) stavař/dobyvatel (později špion nebo ekonom, připadně podle toho, jak se ti nakombinuje 4. gen, protože feuda na farmu bych chtěl mít minimálně s H10)


A pro válečnou zemi tam není co vymyslet, to máš vždycky stejný.


Popiš odehrávání mezi 100. a 500. kolem.


mara8


Když to dovolí války, čas a trh, klikám mrakodrap - brzký se mi u feudála zaplatí vždy, navíc feudál skvěle využívá výkyvy světového trhu v prvním týdnu věku. Pokud situace mrakodrap neumožní, pak sbírám hlínu, maximalizuji produkci, což je s vyšším efektem technologií snadné, a pokrokuji. Začínám většinou mezinárodkou a vojenským státem.


DieWalker


Já osobně začátek věku moc neřeším, není to moje oblíbená část hry, takže se snažím to většinou pojmout spíše pokrokově a buď se snažím udělat rychle mechy a odmechovat si ten začátek, anebo posbírat trochu hlíny a tu zem dostat k pohraniční stráži a pak hrát s trochu lepší taktickou obranou hned ze startu. Dle mého názoru je to hodně situační v jaké se ta zem nachází a s kým má války atd. Řekl bych, že oboje má něco do sebe a pokud to klapne, jak je plánováno, oboje je dobrý start pro feuda.


Muffia


Po protekci zůstávám první odehru pasivní, zaměřuji se na základní pokroky (hlavně společenské), následné dvě odehry se snažím nasvačit větší množství hlíny při čemž dodělávám základní sadu pokroků do 600k prestiže.


blasticek


Po protekci ještě tak 50 kol oddotím a stavím hlavně továrny a vyrábím tanky. Poté vlastně celou dobu, než padnou mechy, se snažím hledat cíle s velkým počtem tanků a expím hlavně přes týly. Hned jak padnou levné mechy, tak měním produkci a už to jede.


.adm1n.


To záleží na okolnostech a celkové strategii ali... prvních 500 kol se dá zahrát na tisíc způsobů a nemyslím si, že existuje nějaká jedna extra strategie pro feuda.


Dokázal bys zmínit nějaké hráče, které považuješ za experty za Feudalismus a proč?


mara8


Řekl bych, že .adm1n., M4S3R a Masias ho hrají s oblibou a víc než dobře. Tomasius ho hrával skvěle.


DieWalker


Z dřívějška mě napadá hráč .adm1n., který měl poměrně velmi dobře zvládnutý přechod země z válčící na farmící a uměl vyždímat opravdu skoro maximum potenciálu. Zejména asi to načasování bych řekl, že měl velice dobré a myslím, že ve farmě na top1-5 řekněme je to načasování velmi velmi důležité. Toto asi obdobně platí např. u hráče Seksymania.


Dále bych uvedl hráče M4S3R, který má dle mého názoru velmi dobře zvládnutou střední a koncovou část věku co se týče válečné země, tedy držet vhodné množství hlíny, udržet procentuálně dobrý poměr expů za kolo a současně posunovat zem nahoru k lepším expům a zkrátka válčení na větším presu. Toto asi velmi obdobně platí u hráčů Garithos a nelson.h.


Dalším velmi dobrým feud hráčem je dle mého názoru hráč Masias. Nikdy jsem s ním nehrál, ale co bych tak zvenčí k tomu řekl je, že má velmi dobře zvládnutý začátek a střed věku, kdy rozjezdově opticky vypadá většinou poněkud napřed před ostatními feudalisty.


Muffia


Nejsem fanda konkrétních hráčů, i když bychom nepochybně v historii našli úctyhodné výkony.


blasticek


Z hlavy mě nic moc nenapadá, a když mě nic nenapadá, tak to za moc nestojí :-D. Jedinej, kdo mě napadl na první dobrou, je Lubko (2xcl.) z M, ten má toho feudála vždy hezkýho :-).


.adm1n.


Pokud se ptáš na velkou farmu, tak Seksymania. Příjde mi, že to hraje jako já, jen ješte o kousek líp :-).


Hraješ raději Feudalismus s OSN či AntiOSN? U preferované možnosti uveď důvody.


mara8


Poslední dobou vždy OSN, máte embarga, navíc mi mafie přijde zbytečná a u terorky mám problem s malusem na produkci peněz. Držívám totiž u feudála nějaké techy obchodu a hustoty, ideálně s podporou mrakodrapu.


DieWalker


Já osobně u feudála hraju OSN. Ať již jedu válečně anebo se připravuji víc na farmu, skoro vždy volím OSN. Myslím, že OSN pokroky dají v obou variantách více než antiosn pokroky a jsou asi pouze velmi situační stavy, kdy by se vyplatilo jet antiosn např. kvůli mafii a krádežím nebo z nějakého důvodu kvůli cenzuře.


Muffia


Preferoval bych OSN, dá se z něj lépe udělat následná revoluce nebo farma, osobně dokážu výhody OSN zužitkovat lépe než-li antiOSN.


blasticek


Vždycky a pouze OSN. Je tam spoustu pokroků, které feudál dokáže využít.


.adm1n.


Myslim, že to vždycky bylo s OSN. Z pokroku AntiOSN tam nevidím nic moc použitelného. Bourat mechy nikomu moc s feudem asi nebudeš, cenzuru nepotřebuješ a mafie jako dobrý, ale na kradení mě moc neužije a infy vždycky nějak uděláš.


Vyplatí se vynalézt Vojenský stát a Hraniční pevnosti? Případně kdy ano a kdy ne?


mara8


Pokud válčím, klikám oboje, nerad rozdávám hlínu, expy, vlastně cokoliv. Pokud byste plánovali s feudálem vyhrát věk, doporučuju neklikat vojenský stát, hraničky, ani feudála.


DieWalker


Vojenský stát u feudála jedu také skoro vždy. Výjimka by asi byla pokud bych chtěl udělat revo na utopii anebo to směřoval na brzký pacifismus nebo řekněme snahu na top10 zem, kde bych se obával nedostatku bodů na kulturní centrum. Jinak mám za to, že vojenský stát dává víc než bere tady.


Hraniční pevnosti jsou vzhledem k jejich ceně situační pokrok, který si rád kliknu, když se k tomu dostanu a situace je příznivá, ale osobně ho u feuda nerushuji. Když se to nabízí tak neváhám dotnout 140 kol abych si ho kliknul. To se dle mého názoru vyplatí, dotovat na to více už asi spíše nikoliv.


Muffia


Hraniční pevnosti jsou u feuda skvělé právě díky jeho základnímu bonusu za vládu a kvalitní obraně, dělám je pokaždé. Vojenský stát naopak v drtivé většině případů nedělám, raději držím méně techů a užívám si feudální bonus.


blasticek


Pokud chceš jen a pouze expit, tak se VSko vyplatí, ale pokud chceš na konci uhrát nějakou prestiž, tak je lepší to hrát bez VSka a držet vysoko spoko, abys mohl hned po final náběru klikat kulturák, kterej ti jako feudálovi dá hodně.


S hranicema je to otázka. Já většinou zastávám názor, že když tě chtějí sundat, tak tě stejně hranice nezachrání. Pokud chceš jet na expy a bavit se, jak se o tebe rozbíjí, tak je určitě možné je dát.


.adm1n.


Vojenský stát zezačátku určitě. Hraničky jsem měl pokaždé s farmou taky. Tady je podle mě důležité si říct, že za mě jedinej důvod, proč brát feuda na farmu, je obrana. Nic jiného ti feud nedá. Brát feuda a nemít to vymaxovaný vzadu je za mě nesmysl.


Jaké jsou tvé názory na úvodní věty z článku? Je Feudalismus vhodný pro začátečníky a na velkou hru při cestě ke snadné a bezpečné topce?


mara8


Feudalismus je vhodný (nejen) pro nováčky. Je to skvělá a univerzální vláda. Jen je zbytečně náročné (a téměř nemožné) ji dostat nad 15m prestiže.


DieWalker


Myslím si, že je to poněkud zavádějící. Feudál a jeho velká deviza je možnost přizpůsobit se situaci ať již produkčně nebo formou hry útočné či obranné. To ale vyžaduje už určitou znalost trhu a stavu hry ve které se nachází a kam směřuje.


Obecně to samozřejmě svádí k tomu, že má bonus na vše a pro začátečníky, kteří se třeba hůře staví k tomu produkovat čistě jednu komoditu to může být výhoda, což v jisté formě určitě je, ale jelikož má feud poměrně nízký strop, kde narazí s produkcí, tak pak je potřeba s tím umět zacházet, aby se z toho dalo vytěžit maximum a třeba nějaké to pěkné umístění a to si myslím, že pro začátečníky až tak úplně jednoduché není a třeba s utopii by se jim hrálo lépe. To samé pak platí ohledně válečného feudála, který musí hodně upravovat produkci a procentuální zástavbu, aby využil výhody zřízení co možná nejvíce té konkrétní fázi věku, to rozhodně už chce jistou zkušenost a herní znalost.


Muffia


Nevím, co to je snadná a bezpečná cesta k topce. Takovou já neznám. Pro začátečníka je to rozhodně dobrá vláda, když se chce seznámit s hrou. Feudál prosperuje a na začátečníka to může působit dobrým dojmem, než když jedete ekonomický slabší zřízení a vidíte, jak se vám "nedaří". Navíc noví hráči většinou nejdou po expech, ale po prestiži.


blasticek


Podle mě teze, že je vhodný pro začátečníky, je taková zrádná. Jo sice máš hezký bonusy na všechno, ale pokud chceš hrát feudála efektivně, tak nikdy nemůžeš stavět všechny budovy, ale musíš se zaměřit převážně na 3 hlavní. Často potkávám feudály, kteří mají od každé budovy něco, pak se to samozřejmě snaží zatechovat, takže je to tahá moc nahoru a expí se jim o to hůř. Dle mého, zahrát dobře feudála, je právě skoro největší výzva ze všech vlád.


.adm1n.


Lépe bych to neřekl.


Jaké bys zvolil produkční budovy a celkové procentuální zastoupení budov, pokud by ses snažil skončit na co nejvyšší prestiži?


mara8


Dobře mi funguje kombinace továren, laboratoří, cyborgů, zatechovaného mrakodrapu, doplněná koncem věku o pár kasáren.


DieWalker


Co se týče zastavěnosti v pozdní fázi věku, tak bych to upravoval podle cen komodit, ale řekněme, že kdybych to určoval na začátku, tak bych šel 20 % farmy, 20 % laby, 30 % továrny, 10 % kasárny, 8-10 % zábavky a 10-12 % vojenské základny. S tím, že bych asi ubíral na kasárnách ke konci a přidával nejspíše k továrnám nebo k jídlu podle ceny jídla a technologii a doplňoval bych vojenské základny.


Muffia


20 % laboratoře, 20-30 % továrny, 20-30 % farmy, cca 10 % kasárny (ty bych možná úplně zrušil a těch 10 % přesunul do jiné produkce).


blasticek


Ze začátku je dle mého nejlepší jet 10-12 % kasárny a laby, 12-14 % základy, 5-7 % kolotoče a zbytek továrny. K tomu stačí držet techy automatizace, síly zbraní, rozvědky a výzkum vesmíru. Netahá tě to tedy zbytečně nahoru kvůli jiným techům. Od půly věku můžeš nahodit trochu obchodu a hustoty zalidnění. Tohle rozložení držím vpodstatě až do finál náběru (pokud se nějaký koná) nebo až do konce věku, pokud chci válčit.


Pokud jedu na prestiž, jak zní tvoje otázka, tak po finál náběru většinou farmím přes jídlo (k tomu je tedy potřeba farmář, kterého zmiňuji v generálech). Budovy jedu něco ve stylu 12 % základny, 8 % kolotoče, 15 % farmy, 15 % vesnice a zbytek továrny (ano kasárny i laby zbořím, protože ty mají nejmenší produkci směrem k farmení).


.adm1n.


Možná se webko někam trochu posunulo, ale vždycky jsem to jel půl napůl farmy/továrny s 12-15 % základnama.


K Robokracii se dá dostat mnoha strategiemi. Je Feudalismus nejlepší cesta? Jak bys využil výhod vlády k co nejlepší revoluci?


mara8


Je to určitě jedna z nejsnazších a nejefektivnějších revolucí na robo.


+ skvěle brání stavební firmy
+ výborná produkce továren (ušetříte přestavbu)
+ výborná produkce laboratoří (nejste tak závislí na trhu, navíc máte díky zkušenostem fajn bonus na výrobu vojenských techů)
+ beton vzadu díky pohraniční stráži

- může se stát, že otočíte robo příliš velké a vysoké, pak nemáte kam tahat


DieWalker


Ano, feudal je k tomu poměrně vhodný a je to hodně hrané zřízení na robokracii. Já osobně si myslím, že to vhodné je právě kvůli té rozmanitosti produkce v kombinaci s obranou. Ať už se zvolí varianta s osvoboditelem anebo čistě s obranným generálem, tak toto zřízení mi přijde, že je jedno z těch lepších k revoluci na robota v nějaké alespoň trochu ucházející formě. Revoluce se dá jistě udělat z čehokoliv, ale tady mi to přijde velmi dobrý poměr cena/výkon.


Muffia


Z mého pohledu se jeví feudalismus jako nejlepší vláda na opravdu slušnou revoluci na robokracii na zajímavé hlíně, kterou je feudalismus schopný udržet. Tímto usnadní rozjezd roba, které potřebuje nabrat ztracenou hlínu bolestivou revolucí.


blasticek


Z feudála se robo asi jezdí nejsnadněji a nejčastěji, a to z důvodu dobrého zvýhodnění do továren i do labů, zároveň nemá žádný negativní bonus, který by pro robo byl kontraproduktivní směrem k revoluci, jako například repka s fašismem.


.adm1n.


Robo se dá otočit dobře z čehokoli. Záleží na strategii, kterou jedeš. Moje nejoblíbenější robo bývávalo otočené z bezali země na velké hlíně a prestiži s fúzkama. To s feudem neuděláš. Ale pokud se bavíme o takovém tom klasickém válečném robu s potenciální farmou na konci, které jede 90% lidí, tak tam je určitě feudál dobrej a to zas čiště kvůli bonusům do obrany.


V čem vidíš hlavní výhody bojového Feudalismu? Jak se dá dostat ke 14. hodnosti, pokud velký podíl továren snižuje produkční bonus?


mara8


Feudalismus je dlouhodobě schopný držet vyšší počty tanků a stíhaček, což spoluhráči ocení. Dobrým základem pro h14 je brzký příchod cyborgů, pak ji ve věku bez totalu prakticky nemůžete nedat... pokud tedy nejste příliš vysoko, což se dá řešit volbou (ne)vhodných válek. Do 55 % továren jsem si s tímto postihem nikdy nelámal hlavu, do 60 % továren feudalismus funguje dobře, ale není to potřeba - stačí těch 50-55 % továren doplněných o oblíbené budovy. Laboratoře nastavené na vojenské technologie jsou u naexpeného feudála nechutně efektivní, navíc vás výroba v nich nestojí expy armády, což je příjemný bonus. Problémem u expícího feudála může být malý podíl mechů na celkové prestiži, a naopak vysoký podíl mrtvé prestiže, především v technologiích a budovách. Tyto neduhy lze solidně kompenzovat přísunem expů z týlů, náletů a obrany.


DieWalker


Za mě je hlavní výhodou válečného feudála jednak jeho obrana, kdy s ohledem na pohraniční stráž a nižší zisky z normálních útoků umí držet více hlíny a umí i z obrany dostávat solidní porci expů oproti ostatním zřízením a druhak je to rozmanitost produkce, kdy není výhodné to hrát s 80-90 % v jednom druhu budov, takže se produkuje vícero věcí, je menší specializace jednotek, což vede k lepšímu poměru ztráty připravenosti na útok. Možná pak třeba nedosahuje takových absolutních hodnot jako třeba republika, ale právě tou rozmanitostí a potenciální nižší ztrátou připravenosti jí může zdatně konkurovat poměrem expů na kolo, kdy je navíc silnější v obraně a umí si tedy pomoci i expy z obrany daleko více.


K hodnosti 14 se dá dostat si myslím oběma způsoby, tedy, že se zaměřuje čistě na útok a drží se spíše níže a využívá trhu k přeprodeji komodit na jednotky, které zrovna potřebuje, anebo tím, že využívá i obranných vlastností toho zřízení a hraje spíše z vrchu a poměrově dorovnává např. nedostatek cílů tím, že získává i slušné expy z obrany. Vzhledem ke snížení absolutní hranice nutné k dosažení h14 si myslím, že je to skutečně reálné v obou variantách a to je jistě deviza právě feudála, který může využít tohoto obojetného stavu k přizpůsobení se a maximalizaci zisku expů v té konkrétní fázi věku a situaci.


Muffia


Hlavní výhodu vidím v opravdu výborné obraně, takže přísunu pasivních expů. Hra na nejvyšší hodnost 14 nikdy nebyla moje meta, takže jsem na ní cíleně nikdy nehrál.


blasticek


Upřímně jsem bojového feudála na h14 nehrál a určitě to nebude nejsnadnější, jelikož díky super produkci všeho letíš hrozně nahoru. Musí se to jet hodně přes pasivní expy a doufat, že narazíš na lamky, co se o tebe rozbíjejí. V tomto případě bych ty hranice a VSko určitě udělal :-).


.adm1n.


Výhody bojového feudalismu nevidím. A už vůbec ne, pokud je tvým cílem H14. Vidím tam spíš nevýhody, ale určitě se dá na H14 dostat.


Na kterou vládu se můžete těšit příště?

Pokud se Vám článek líbil (a nebo i pokud ne), můžeme jej rozšířit v sekci komentářů. Napište nám do nich odpovědi na následující otázky:


  1. Feudalismus s: OSN/AntiOSN? Vojenský stát ANO/NE? Hraniční pevnosti ANO/NE? Podrobnosti vítány.
  2. Je Feudalismus Vaše oblíbená vláda? Preferujete ji při cestě za Robokracií?
  3. Máte chuť si Feudalismus na základě článku zahrát? Pokud ano, upřesněte strategii.

V příštím článku se podíváme na vládu Fundamentalismus. Určité otázky z tohoto článku bychom rádi použili znovu, nicméně pokud byste rádi dostali odpovědi na nějaké vlastní nebo máte tip na hráče, kterých bychom se měli zeptat, opět můžete využít sekci komentářů či přímo moji poštu.


Pošta MAFline (redaktor)

zobrazit komentáře