Zde v historii WG nalezneš dějiny WG, přehled o významných událostech, které se ve hře udály.
Odkazy: Starší novinky a informace | WG noviny | Historie WG
Robokracie - železná farma, Utopie - socialismus v praxi |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tento článek byl publikován 00:00, 07.11.2008 hráčem Adolfek(#21070) ke 50. věku. Byl již přečten 3074x, 30 komentářů, průměrná známka 1.2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dnešnà článek se bude zabývat vývojem utopie a robokracie. Najdete zde grafy těchto dvou vlád z topky, jejich nejprestižnějšà hráče a vyjádřenà těch, kteřà za utopii, respektive robokracii hráli za dob, kdy bylo WG ještě v plenkách. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Robokracie K 5. věku byla zavedena zbrusu nová vláda, Robokracie.
PodmĂnky pro pĹ™echod na robokracii byly stejnĂ© jako dnes, tzn. 50% androidĹŻ v populaci, avšak moĹľnost revoluce nebyla omezena dnem vÄ›ku a pro zisk androidĹŻ nebylo zapotĹ™ebà žádnĂ©ho pokroku, protoĹľe žádnĂ© neexistovaly. 7. vÄ›k Opravena chyba, kdy šla robokracii snĂĹľit spokojenost 9. vÄ›k Zavedeny pokroky. JedĂm z nich byl pokrok Androidi, nutnĂ˝ pro vznik androidĹŻ v populaci. Jak uĹľ jsem uvádÄ›la, do tĂ© doby androidi v populaci pĹ™ibĂ˝vali pouze na základÄ› hustoty technologiĂ na km2, pokrok potĹ™eba nebyl. 10. vÄ›k Zavedeno omezenĂ, kdy robokracie nemohla zĂskat žádnĂ© generály. Armáda a obyvatelĂ© mĂsto jĂdla spotĹ™ebujĂ tolik energie, kolik by normálnÄ› spotĹ™ebovali jĂdla. Z bonusu +15% maximálnĂho efektu technologiĂ zbyl jen +10%. DalšĂch +10% poskytne pĹ™edcházejĂcĂ pokrok Androidi. 11. vÄ›k OmezenĂ, kdy robokracie nemĹŻĹľe dÄ›lat spoleÄŤenskĂ© pokroky kromÄ› BezpeÄŤnostnĂch senzorĹŻ 13. vÄ›k VojenskĂ© posĂlenĂ: +50% sĂla rozvÄ›dky v obranÄ› +20% zvĂ˝hodnÄ›nĂ od vojenskĂ˝ch technologiĂ 17. vÄ›k Robokracie opÄ›t posĂlena: 1.5x efekt vojenskĂ˝ch základen (dĹ™Ăve 1) 18. vÄ›k Dalšà vojenskĂ© posĂlenĂ Robokracie: Robokracie má +50% sĂlu Ăştoku i obrany v NoÄŤnĂm taĹľenĂ a BombardovánĂ mÄ›st. Vyrovná se tak absence generálĹŻ v nÄ›kterĂ˝ch taktickĂ˝ch ĂştocĂch. 21. vÄ›k Zrušeno, Ĺľe nemĹŻĹľe mĂt generály - pĹ™i revoluci na Robokracii generálovĂ© zemĹ™ou, mĹŻĹľe však sbĂrat novĂ© generály. - GenerálovĂ© sbĂrajĂ zkušenosti jen poloviÄŤnĂ rychlostĂ. Toto posĂlenĂ robokracii opravdu velice pomohlo (mĹŻĹľete pozorovat na nĂĹľe uvedenĂ©m grafu) proto se hned dalšà vÄ›k muselo aplikovat omezenĂ. - GenerálovĂ© automaticky dostavajĂ jmĂ©na jako GEN.1225483283. - NemĹŻĹľe mĂt generála populistu. SamozĹ™ejmÄ›, kdyĹľ má robokracie konstantnĂ spokojenost, nemÄ›l by pro ni tento generál žádnĂ˝ vĂ˝znam, jen by zbyteÄŤnÄ› zabĂral mĂsto. Zrušen +50% efekt vojenskĂ˝ch základen. NeÄŤĂm se musel vyrovnat fakt, Ĺľe robokracie opÄ›t mĹŻĹľe mĂt generály. MÄ›lo bĂ˝t zmÄ›nÄ›no pĹ™ibĂ˝vánĂ androidĹŻ v populaci tak, aby mnoĹľstvĂ androidĹŻ nezáviselo jen na souÄŤasnĂ©m poÄŤtu technologiĂ, ale i na historii zemÄ›. NicmĂ©nÄ› k zavedenĂ tĂ©to zmÄ›ny nakonec nedošlo. 22. vÄ›k Robokracie jde udÄ›lat nejdĹ™Ăve 25. den vÄ›ku. SystĂ©m vám to dĹ™Ăve neumoĹľnĂ. Robokracie byla teÄŹ dĂky moĹľnosti mĂt generály aĹľ moc silnou vládou. Bonus na bombardovánĂ a noÄŤnĂ taĹľenĂ snĂĹľen na +25%. OpÄ›t to souvisĂ s generály. StratĂ©g, nacionalista a k tomu +50% bonus by bylo opravdu moc. 32. vÄ›k OslabenĂ Robokracie: JiĹľ nemĹŻĹľe zĂskat všechny generály. Robokracie nikdy nezĂská generály jako Populista, coĹľ platilo jiĹľ dĹ™Ăve, a novÄ› nezĂská Osvoboditele, Ochránce národa a StratĂ©ga. DĹŻvod zmÄ›ny je jasnĂ˝ - robokracie je opravdu silnĂ© zĹ™ĂzenĂ, hlavnÄ› po váleÄŤnĂ© stránce. Takhle se pozná, kdo doopravdy dokáže za toto zĹ™ĂzenĂ hrát. 33. vÄ›k Opravena chyba s pĹ™Ăchodem zakázanĂ˝ch generalĹŻ (populista, ochránce národa, stratĂ©g, osvoboditel). GenerálovĂ© uĹľ (opravdu) nepĹ™ijdou. 34. vÄ›k Pro robokracii byla zrušena náhodná událost "Porodnost". Tato událost v robokracii vypadala směšnÄ›. 37. vÄ›k ZmÄ›na moĹľnĂ˝ch generálĹŻ. Robokracie zĂskala zpÄ›t generály ochránce národa a stratĂ©ga. NamĂsto toho pĹ™išla o generály nacionalistu a vlastence. 41. vÄ›k Robokracie pĹ™išla o moĹľnost zĂskat generála farmáře. OpatĹ™enĂ zavedeno z dĹŻvodu, Ĺľe robokracie tohoto generála vzhledem k postihu do produkce jĂdla patĹ™iÄŤnÄ› nevyuĹľije, tudĂĹľ by vÄ›tšina hráčů generála velmi rychle propustila a pak musela dobu neurÄŤitou ÄŤekat na pĹ™Ăchod generála dalšĂho, uĹľiteÄŤnÄ›jšĂho. 43. vÄ›k GenerálovĂ© pĹ™i dotaci zkušenostĂ generála budou zĂskávat pouze polovinu zkušenostĂ - Vyrovnáno na stejnĂ© podmĂnky zisku zkušenostĂ, jako je tomu pĹ™i ĂştocĂch.
Hráč Zachata, kterĂ˝ hraje prakticky od vzniku WG a v 17. vÄ›ku se se svou robokraciĂ dostal na pÄ›knĂ© 31. mĂsto v prestiĹľi, mi povÄ›dÄ›l, Ĺľe ve strategii hranĂ za robokracii se aĹľ zas tak mnoho nezmÄ›nilo, narozdĂl od utopie, o kterĂ© se mĹŻĹľete doÄŤĂst nĂĹľe. Robo šlo udÄ›lat rychleji neĹľ dneska. Pokud se ÄŤlovÄ›k zaměřil na robo a mÄ›l štÄ›stĂ, tak kolem 1200. kola nebyl problĂ©m dÄ›lat revoluci. Jinak si pamatuju, ze dost robokratĹŻ bylo kolem 1500.-1700. kola. Jinak robokracie je pořád stejná - pořád jsou jenom 3 komodity, na kterĂ˝ jde hrát - energie, jednotky nebo techy. DĹ™Ăv byla robokracie vĂc dominantnĂ neĹľ dneska, akorát Ĺľe vÄ›tšina lidĂ v tÄ›ch ÄŤasech WG hrát neumÄ›la :-D . Zde je screen, na kterĂ©m mĹŻĹľete vidÄ›t hráče .Slayer., kterĂ˝ má odehráno 1400 kol a jiĹľ má robokracii - po pouhĂ˝ch dvou tĂ˝dnech od zahájenĂ vÄ›ku. Screen je ze 14. vÄ›ku. Zachata dále vzpomĂná na jednu mezihru, která se hrála o vĂkendu po 5. vÄ›ku. SpoÄŤĂvala v tom, kdo dokáže bÄ›hem tÄ›ch 3 dnĂ vyrobit nejvĂc mechĹŻ. VĂtÄ›z dostal moĹľnost robokracie hned od začátku přÚtĂho vÄ›ku. VĂtÄ›zem se stal hráč Oops. Dneska by to byl hodnÄ› luxusnĂ dárek. ;D PoÄŤet robokratickĂ˝ch zemĂ v top40(vodorovnÄ› ÄŤĂslo vÄ›ku, svisle poÄŤet zemĂ s touto vládou v top40 na konci vÄ›ku) Tento graf nám napomĹŻĹľe názornÄ›ji pochopit, co robokracii ovlivnilo, tedy proÄŤ byla zavedena nÄ›která omezenĂ ÄŤi bonusy a co zpĹŻsobily. - VĂ˝chylka u 21. vÄ›ku - zde robokracii velmi pomohla moĹľnost mĂt generály - Pokles u vÄ›ku 22. - ukázalo se, Ĺľe dĂky generálĹŻm je nynĂ robokracie pĹ™Ăliš silná. Proto se zavedla zmÄ›na, Ĺľe je moĹľnĂ© revoluci na tuto vládu provĂ©st nejdĹ™Ăve 25. den vÄ›ku. - Od 28. vÄ›ku se zaÄŤaly robokracie vĂce dostávat do topky zejmĂ©na dĂky zavedenĂ UFO pokrokĹŻ. - U 32. vÄ›ku je takĂ© moĹľno vidÄ›t pokles. K reálnĂ©mu omezenĂ robokracie sice dĂky závadÄ› programu nedošlo, ale vysvÄ›tlit se dá tĂm, Ĺľe hráče slibovanĂ© omezenĂ generálĹŻ odradilo od samotnĂ©ho hranĂ za robokracii. JestliĹľe za robokracii hrálo mĂ©nÄ› hráčů, tak se jich na základÄ› kauzálnĂ teorie i mĂ©nÄ› umĂstilo v topce. - ZvýšenĂ poÄŤtu robokratĹŻ ve 37. vÄ›ku souvisĂ se zmÄ›nou generálĹŻ. PĹŻvodnÄ› se mi tato vĂ˝chylka zdála paradoxnĂ, protoĹľe tĂ©hoĹľ vÄ›ku byla do hry implementována EMP raketa, která mĹŻĹľe mĂt zejmĂ©na pro robokrata nedozĂrnĂ© následky, nicmĂ©nÄ› je vidÄ›t, Ĺľe taktická sĂla je mnohem vĂce dĹŻleĹľitá. - Pokles ve 42. vÄ›ku souvisĂ se snĂĹľenĂm minimálnĂ ceny, za kterou lze poslat mechy na svÄ›tovĂ˝ trh (dĂky vĂ˝bornĂ© produkci vojenskĂ© techniky jsou mechovĂ© velmi dĹŻleĹľitou jednotkou pro robokraty). Cena se snĂĹľila ze 400$ na 300$. - NáhlĂ˝ pokles u 44. vÄ›ku zpĹŻsoben pravdÄ›podobnÄ› oslabenĂm UFO pokrokĹŻ MimozemskĂ˝ poÄŤĂtaÄŤ a PlazmovĂ© zbranÄ›. NejprestiĹľnÄ›jšà robokracie
DodatekMoĹľná by se nÄ›kdo mohl divit, jaktoĹľe uvádĂm jen to, Ĺľe se body u anarchie a komunismu pĹ™iÄŤĂtajĂ nad 95% spokojenosti, kdyĹľ dlouho bylo v povÄ›domĂ to, Ĺľe se tÄ›mto vládám pĹ™iÄŤĂtá automaticky +10 bodĹŻ za kolo. Odpověď je - znamená to totĂ©Ĺľ. Pokud má zemÄ› s jednou z tÄ›chto vlád napĹ™. 100% spokojenost a uvaĹľujeme, Ĺľe se body pĹ™iÄŤĂtajĂ nad 95% spokojenosti, pĹ™ibude bodĹŻ 5. Kdybychom uvaĹľovali, Ĺľe se automaticky pĹ™iÄŤĂtá 10 bodĹŻ, muselo by se jich 5 zase odeÄŤĂst, protoĹľe základ je 105%, a jak známo, body mĹŻĹľeme pĹ™i nĂzkĂ© spokojenosti i ztrácet. Co se týče +50% produkce mechĹŻ, tak to, Ĺľe jeden mech robokracii stojĂ vlastnÄ› 19 dĂlĹŻ fungovalo jiĹľ od 24. vÄ›ku, kdy se ustálil obecnĂ˝ poÄŤet potĹ™ebnĂ˝ch dĂlĹŻ na jednoho mecha na 21 dĂlĹŻ, nicmĂ©nÄ› tento fakt zĹŻstal vÄ›tšinÄ› veĹ™ejnosti utajen, protoĹľe v helpu to uvedeno ještÄ› dlouho nebylo a málokdo to poÄŤĂtal. V tabulce v Menu=>Dotace=>Továrny je u robokrata psáno +35% u obou poloĹľek (mechy i ostatnĂ jednotky). Matematicky však vycházĂ to, Ĺľe kdyĹľ se v helpu nabĂzĂ +50% ale v tabulce se uvádĂ pouze 35%, tak nÄ›kde 15% chybĂ... A to je právÄ› to snĂĹľenĂ z 21 dĂlĹŻ na 19. StejnĂ˝ postup lze uplatnit i pĹ™i zjišťovánĂ poÄŤtu potĹ™ebnĂ˝ch jednotek pĹ™ed 24. vÄ›kem, kdy mech stál pouze 14 dĂlĹŻ (to, Ĺľe se zvýšil poÄŤet potĹ™ebnĂ˝ch jednotek na mecha se vykompenzovalo zavedenĂm novĂ© funkce pro technologii autamatizace továren - od tĂ©to doby má automatizace na produkci mechĹŻ dvojnásobnĂ˝ efekt.) Kdysi se tato problematika objevila v náboru na nápovÄ›dy, jako taková perliÄŤka pro nejlepšĂ, protoĹľe tenkrát Ăşdaj o 19 potĹ™ebnĂ˝ch jednotkách nebyl uveden v helpu. Utopie 2. vÄ›k NovĂ© státnĂ zĹ™ĂzenĂ UtopickĂ˝ socialismus, Unifikace ÄŤi Utopie. - Jeho nejvÄ›tšà zvláštnostĂ je, Ĺľe pod tĂmto typem vlády nemĹŻĹľete ĹľĂt od začátku, ale musĂte na nÄ›j nejdĹ™Ăve svĂ© lidi pĹ™ipravit. V praxi to znamená, Ĺľe se nejvĂce snaĹľivĂ˝m zemĂm podařà revoluce na Utopii kolem poloviny vÄ›ku. NarozdĂl od výše uvedenĂ© robokracie se u tĂ©to vlády mnoho systĂ©movĂ˝ch Ăşprav neprovádÄ›lo.
Anarchie se rychleji pĹ™ibliĹľovala utopii uĹľ od počátku. PodmĂnky pro zĂskánĂ utopie byly ze začátku následovnĂ©: Bylo potĹ™eba dosáhnuout 50 000 utopistickĂ˝ch bodĹŻ. KaĹľdĂ© kolo pĹ™ibylo tolik bodĹŻ, o kolik byla aktuálnĂ spokojenost vyššà neĹľ 92%. U anarchie se poÄŤĂtala spokojenost uĹľ od 82%. Za poslánĂ humanitárnĂ pomoci pĹ™ibylo 100 bodĹŻ. 5. vÄ›k ZmÄ›nily se podmĂnky pro zĂskánĂ utopie a utopistickĂ˝ch bodĹŻ. Od tohoto vÄ›ku platĂ podoba, jakou známe dnes, to znamená: - Je potĹ™eba dosáhnout 100 000 utopistickĂ˝ch bodĹŻ. - Za poslánĂ humanitárnĂ pomoci pĹ™ibude 300 bodĹŻ. - Za kaĹľdĂ© odehranĂ© kolo pĹ™ibude tolik bodĹŻ, o kolik máme spokojenost vyššà neĹľ 105%. ZároveĹ kromÄ› anarchie zĂskal i komunismus svĹŻj bonus na pĹ™ibliĹľovánĂ k utopii. Tady se body pĹ™iÄŤĂtajĂ takĂ© jiĹľ od 95%. PodmĂnky pro zisk Utopie se tohoto vÄ›ku ztĂĹľily, protoĹľe se dĂ©lka vÄ›ku zvýšila na 36 dnĹŻ z pĹŻvodnĂch 25. 9. vÄ›k Zaveden pokrok pacifismus, kterĂ˝ mimo jinĂ© vlastnĂkĹŻm tohoto pokroku pĹ™idával body na utopii jiĹľ od 95% spokojenosti. 22. vÄ›k V tomto vÄ›ku byl bonus pacifismu zmÄ›nÄ›n. NynĂ se body na utopii nebudou pĹ™iÄŤĂtat od 95% spoko, ale vlastnĂkĹŻm tohoto pokroku se zvýšà základnĂ spokojenost o 10%. 25. vÄ›k Utopie nemĹŻĹľe odpalovat rakety 38. vÄ›k Utopie zĂskala 3 obrannĂ© spojence a bude mĂt tak vÄ›tšà šanci se ubránit. - Utopie se nehrála tolik jako dĹ™Ăv. VáleÄŤnĂ© vylepšenĂ jĂ jenom prospÄ›lo. Mnohem vĂc se vyplatilo farmit s robokratem, demokratem nebo republikou. Zde jsou poznatky hráče Martind Forlon, kterĂ˝ za Utopii hrál v 15. vÄ›ku, kdy se dostal se svou zemĂ na krásnĂ© druhĂ© mĂsto v ĹľebĹ™ĂÄŤku. Jeho aliance Black Hand se dostala dokonce na mĂsto prvnĂ. UvádĂ, jak se zmÄ›nil zpĹŻsob hry za tuto vládu. Co se týče strategie, tak ta byla v tĂ© dobÄ› podstatnÄ› jiná. Na WG byl zájem o farmenĂ a ne ten dnešnĂ sundávacĂ chaos. Jeli jsme to tušĂm část pĹ™es fund a část pĹ™es komanÄŤe. A hlavnÄ› zhruba poslednĂ tĂ˝den uĹľ se prakticky neválÄŤilo. Ĺ lo farmit a dÄ›lali to prakticky všichni. Dneska se utopie hraje aĹľ na vĂ˝jimky dost špatnÄ›. JistÄ›, vĂ˝jimky jako Francimor ukazujĂ, Ĺľe jde dát i opravdu hodnÄ› vysoká prestiĹľ, ale stojĂ to obrovskou spoustu ÄŤasu na WG a taky pomoc (spĂše vĂce neĹľ mĂ©nÄ›) ostatnĂch. Taky poĹľadavky na obranu jsou dneska vÄ›tšà = vĂce zemĂ, hlad po expech, utopka se vede jako zĹ™ĂzenĂ, kterĂ© Ăştoky nevracĂ (coĹľ nenĂ aĹľ tak ĂşplnÄ› pravda :-) ) a tak po nĂ jde spousta ĂştoÄŤnĂkĹŻ, spousta moĹľnostĂ jak sundat bonusy (taktickĂ˝ nálet je pro utopku docela smrtĂcĂ záleĹľitost) a dalo by se pokraÄŤovat. TĹ™eba i zavedenĂ© oslabovánĂ generálĹŻ pĹ™i revoluci (pĹ™i obranÄ› na 8 lvl ty procenta docela bolĂ)
PoÄŤet utopistickĂ˝ch zemĂ v top40(vodorovnÄ› ÄŤĂslo vÄ›ku, svisle poÄŤet zemĂ s touto vládou v top40 na konci vÄ›ku) Jak vidĂte, graf utopie se moc nemÄ›nil. K vĂ˝chylce na začátku mi Zachata Ĺ™ekl, Ĺľe souvisĂ s tĂm, Ĺľe v danĂ© dobÄ› na WG ještÄ› probĂhalo mnohem mĂ©nÄ› válek a tenkrát existovalo pár fakt dobrĂ˝ch aliancĂ, mezi sebou vÄ›tšinou propaktovanĂ˝ch a prosmlouvanĂ˝ch. Nebyla vĂ˝jimka, Ĺľe top40 byla celá sloĹľena ze spojencĹŻ. V tĂ© dobÄ› se v takovĂ˝ch top aliancĂch dalo snadno farmit. Zachata dále vzpomĂná, Ĺľe v alianci UFD farmili tĹ™eba poslednĂch 8-10 dnĂ a nikdo jim válku nevyhlásil. TakĹľe utopie byla jasná volba. Lord Brak dal ve 12. vÄ›ku s utopiĂ na tu dobu neuveĹ™itelnĂ˝ch 20M prestiĹľe, coĹľ mohlo takĂ© motivovat dost hráčů k hranĂ utopie. NejprestiĹľnÄ›jšà utopie
GrafickĂ© porovnánĂ obou tÄ›chto státnĂch zĹ™ĂzenĂ v TOPce: Robokracie rĹŻĹľovÄ› Utopie modĹ™e TeÄŹ ještÄ› malá anketa o tom, o ÄŤem si ode mne budete chtĂt pĹ™eÄŤĂst za 4 tĂ˝dny (ÄŤlánek za tĂ˝dny 2 jiĹľ je rozhodnut). MoĹľnosti: Pokroky - zde by se muselo jednat o ÄŤlánek na pokraÄŤovánĂ, protoĹľe je zhruba pĹ™es 30 pokrokĹŻ, a nacpat je všechny do jednoho ÄŤlánku je nereálnĂ©. Proto by se ÄŤlánek nejspĂše rozdÄ›lil na pokroky konstrukÄŤnĂ, dalšà na spoleÄŤenskĂ© a poslednĂ na technologickĂ©. (O mimozemskĂ˝ch uĹľ jsme si psali). PlacenĂ© sluĹľby na WG - zmÄ›ny goldĹŻ a silverĹŻ, WG plus ZmÄ›ny v rámci aliance - jak to bylo s poÄŤtem ÄŤlenĹŻ v aliancĂch, se smlouvami a podmĂnkami válek VĂ˝voj nÄ›jakĂ© vlády/nÄ›kolika vlád. Pokud zvolĂte tuto moĹľnost, uveÄŹte takĂ© jaká vláda by vás nejvĂce zajĂmala.
Máte-li nÄ›jakĂ© pĹ™ipomĂnky, upĹ™esnÄ›nĂ nebo konkrĂ©tnĂ nápad o jakĂ©m tĂ©matu byste si chtÄ›li v budoucnosti pĹ™eÄŤĂst, pište do pošty Adolfek (historik). |